Bach's Wohltemperiertes Klavier (BWC)
J. S. Bach Das Wohltemperiertes Klavier I-II. kötete korszakalkotó ciklusok. Mind a két kötet a 12 dúr és moll hangnemben tartalmaz egy-egy prelúdiumot és fúgát. Ez a 48 remekbeszabott kompozíció méltán bizonyítja, hogy fontosnak temeperálás kérdését!
Forkel : "Ő (J. S. Bach) hangolta a csembalóját és a klavikordját, olyan szakértő ügyességgel végezte a műveletet, hogy az soha nem tartott tovább negyedóránál. A hangolás lehetővé tette számára, hogy bármelyik hangnemben játszhasson, és mind a huszonnégy hangnemet elérhetővé tette, így a távolabbi hangnemekbe éppoly könnyen és természetesen tudott modulálni, mint a közelebbiekbe. …. A kromatikus tételekben a modulációja ugyanolyan könnyű és folyamatos volt, mint a diatonikus tételekben."
Bach olyan hangolást alkotott, használt, melyben képes volt minden hangnemben tisztán játszani és modulálni? Manifique!
Friedrich Wilhelm Marpurg (21 November 1718 – 22 May 1795) elmélete szerint Bach az egyenlő temperálást használta. Ez az elképzelés széles körben elterjedt, mígnem Herbert Kelletat (1960) cáfolta elméletét.
Az azóta eltelt idő alatt számos elképzelés született arról, vajon milyen hangolási rendszert használt Bach. (Kelletat, Kellner, Billeter, Jobin, Leehman, hogy csak néhányat említsünk.)
Ma már teljesen bizonyos vagyok abban, hogy Bach saját hangolási rendszert használt, amely szerintem az én általam javasolt temperálás. Hogy miért is vagyok ebben olyan biztos? Remélem hamarosan megérted majd miért gondolom így, és egyet is értesz majd velem, miután elolvastad a BWC QUOTE temperálás elméletét (nem lesz bonyi), meghallgattad a bemutató felvételeket és magad is kipróbáltad!